Kindle Forum banner

Afbeeldingspixelgroottes en resolutie voor het algemene eBook-publiek?

4.1K views 11 replies 5 participants last post by  Stan123  
#1 · (Edited)
Welke grootte stellen de meesten van jullie in voor jullie afbeeldingen in e-boeken?

Ik werk normaal gesproken op basis van de breedte van een afbeelding. Als de afbeelding er goed uitziet bij lagere resoluties, maak ik hem 600 pixels breed bij 72 dpi.
Sommige afbeeldingen waarvan ik minder onscherpte wil, maak ik 800 pixels breed of zelfs 1200 pixels breed, afhankelijk van waar ze worden gebruikt.

Door vele jaren ervaring was ik vroeger zeker van hoe mijn afbeeldingen eruit zouden zien. Nu, door wat recent lezen en misschien een verandering van apparaten daarbuiten, ben ik veel minder zeker. Het onderzoek dat ik online heb gedaan, is op zijn zachtst gezegd ZEER tegenstrijdig. Sommige winkels en forums zeggen dat alle afbeeldingen minimaal 1200 pixels breed moeten zijn bij 300 dpi. Ik vind dit overdreven, vooral als er veel afbeeldingen in het boek staan. Sommige van mijn boeken hebben meer dan 400 afbeeldingen. Ik heb een test gedaan voor een afbeelding van 1200 x 900 pixels bij 300 dpi. Een jpeg zou ongeveer 250kb zijn. Als ik dit als gemiddelde zou moeten gebruiken, zou een boek met 400 afbeeldingen 400 x 250kb = 100mb voor een ebook! zijn. Sommigen zouden beweren dat een boek van deze aard een vaste lay-out moet hebben. Het probleem met een vaste lay-out is dat de meeste winkels deze tegenwoordig niet accepteren. Het betekent ook dat tekst in het boek wordt gerasterd en pixelig wordt bij het inzoomen. De tekst zal ook niet schaalbaar of interactief zijn.

Volgens Amazon:
Kindle Create biedt ondersteuning voor het invoegen, wijzigen van de grootte en verwijderen van afbeeldingen. U kunt de grootte en uitlijning van uw afbeeldingen bewerken met opties op basis van professionele boeklay-outs. Kindle Create vereist afbeeldingen in JPG- of PNG-formaat en beveelt minimaal 100 pixels aan de langste zijde en 300 pixels per inch aan om de helderheid van de afbeelding op Kindle HDX-apparaten te garanderen. Afbeeldingen in een paragraaf (inline-afbeeldingen) kunnen niet worden bewerkt, maar u kunt die afbeeldingen in de bron verwijderen en vervolgens in Kindle Create invoegen.
Ik heb mijn boeken vergeleken met enkele van mijn concurrenten. Minstens één bestsellerauteur gebruikt dezelfde aanpak. Geen van zijn afbeeldingen is breder dan 600 pixels bij 72 dpi. Sterker nog, sommige van zijn afbeeldingen zijn zelfs kleiner. Ik neem aan dat hij zich richt op het typische e-bookpubliek en ook zijn bezorgkosten wil verlagen.

Ik heb mijn afbeeldingen altijd bekeken op een paar apparaten en ze ook getest in Photoshop, Kindle previewers, Calibre en Kindle voor pc. Ik had een zeer "web-aanpak" in tegenstelling tot een "print-aanpak".

Ik denk dat het leidt tot de vraag of je e-boeken moet ontwerpen voor specifieke apparaten in gedachten. Als lezers kopen op Amazon, lezen ze dan op Kindle voor pc of op hun telefoon? Ik ben er zeker van dat e-boeken met afbeeldingen van 1200 pixels breed erin minder dan ideaal zijn? En niet iedereen heeft een Kindle Fire HD. Ik weet niet zeker hoe afbeeldingen van 600 pixels breed eruit zullen zien op HD-apparaten. Worden ze geschaald (maar onscherp) of lijken ze te klein op het scherm?

Ik zou uw hulp op prijs stellen!

#2 ·
Dit omhoog duwen. Mijn epub-bestand is al 20 MB groot, hoewel ik werk met een veel kleinere px-grootte, zoals sommige sites suggereren. Mijn boek is pas voor ongeveer 40% voltooid! Tot nu toe heeft het ongeveer 232 afbeeldingen. Ik hoop dat e-reader-apparaten zoveel afbeeldingen in een boek aankunnen.

#4 ·
Stan123: We doen veel non-fictie met veel afbeeldingen. Ja...je hebt gelijk, het advies over dit onderwerp is ofwel oud ofwel verkeerd. Realistisch gezien zijn de aanbevelingen van Amazon belachelijk om de volgende redenen: a) Als ze breder zijn dan 600px op een Kindle Fire of Paperwhite, worden ze door hun verwerking verkleind tot die specificaties. Alleen als een kijker erop klikt, verschijnt de volledige grootte.
b) Te grote of te hoge dpi-afbeeldingen vergroten de downloadgrootte aanzienlijk, wat een hogere 'download fee' uit je winst betekent als je wilt verkopen tegen de 70% royalty-tarieven. Begin me niet over de reden waarom Amazon nog steeds deze B.S.-fee in rekening brengt, het was bedoeld om alleen de 2G-datatoegang te ondersteunen voor hoe old school Kindle's boeken konden downloaden via mobiele telefonie.

We gebruiken maximaal 600-700 breed, bij 96 dpi om onze bestandsgroottes redelijk te houden. Irfanview is onze go-to tool om batchconversies van hogere resolutie/grotere afbeeldingen naar Kindle-specificaties te doen. Ook voor het finetunen van individuele afbeeldingen, als je een oudere kopie (4.33 of eerder) krijgt die de functie "Opslaan voor web" heeft, die de RIOT optimizer Plug-In gebruikt. Het is de bom voor het verlagen van een afbeeldingsbestandsgrootte en het geven van een realtime weergave van de compressie-artefacten voor/na. Op deze manier kun je met het oog beoordelen hoe ver je kunt gaan zonder kwaliteitsverlies.

#5 ·
Stan123: We doen veel non-fictie met veel afbeeldingen. Ja... je hebt gelijk, het advies over dit onderwerp is ofwel oud ofwel verkeerd. Realistisch gezien zijn de aanbevelingen van Amazon belachelijk om de volgende redenen: a) Als ze breder zijn dan 600px op een Kindle Fire of Paperwhite, worden ze door hun verwerking verkleind tot die specificaties. Alleen als een kijker erop klikt, verschijnt de volledige grootte.
b) Te grote of te hoge dpi-afbeeldingen vergroten uw downloadgrootte aanzienlijk, wat een hogere 'download fee' uit uw winst betekent als u wilt verkopen tegen de 70% royalty-prijs. Begin niet eens over waarom Amazon deze B.S.-fee nog steeds in rekening brengt, het was bedoeld om alleen de 2G-toegang voor gegevens te ondersteunen voor hoe old school Kindle's boeken via mobiele telefonie konden downloaden.
Bedankt Loosecannon en Omer voor de verwijzing naar Irfanview :) Ik heb de link bekeken.
Ik denk echter niet dat de manier waarop ik mijn afbeeldingen opsla (Adobe save for web + geoptimaliseerde instellingen) een probleem is. Mijn probleem was eerder het kiezen van de ideale px-grootte vanwege tegenstrijdige informatie die er is. Ik vind het niet erg om elke afbeelding afzonderlijk op te slaan in plaats van dit te doen met bijvoorbeeld een actie of batchbewerking. Dit komt omdat ik afbeeldingen individueel opsla, omdat ik vaak beslissingen neem over elke afbeelding. Sommige afbeeldingen wil ik geen resolutieproblemen riskeren en vind ik een grotere grootte niet erg. Met die afbeeldingen ga ik tot 1200px. Kindle Create hoofdstuk startafbeeldingen moeten 2400px zijn, voor zover ik me herinner. Met dit boek kies ik normaal gesproken een kwaliteit van 90% (10% compressie) voor een jpeg.

Ik publiceer momenteel geen ebooks via Amazon. Heeft u een mening over pixelgroottes voor andere distributeurs zoals Kobo of Apple?

We gebruiken 600-700 breed max, op 96 dpi om onze bestandsgroottes redelijk te houden. Irfanview is onze go-to tool om batchconversies van hogere resolutie/grotere afbeeldingen naar Kindle-specificaties te doen. Ook voor het finetunen van individuele afbeeldingen, als je een oudere kopie (4.33 of eerder) krijgt die de "Save for Web"-functie heeft die de RIOT optimizer Plug-In gebruikt. Het is de bom voor het verlagen van een afbeeldingsbestandsgrootte en het geven van een real-time weergave van de compressie-artefacten voor en na. Op deze manier kun je met het oog beoordelen hoe ver je kunt gaan zonder kwaliteitsverlies.
Dit was de informatie die ik zocht. Je bevestigt dat mijn gemiddelde grootte voor mijn afbeeldingen op de goede weg is. Uw afbeeldingsgroottes komen meer overeen met wat ik zelf gebruik. De belachelijke vereisten zoals vermeld op sommige websites, klopten gewoon niet. Ik neig echter meer naar 72 dpi met minder optimalisatie of een grotere afbeeldingsgrootte. Mijn afbeeldingen variëren momenteel van 400px tot 2400px, waarbij mijn standaardkeuze 600px is. Belangrijke afbeeldingen, vooral die met bijschriften en die op volledige pagina's moeten worden bekeken, kies ik hogere resoluties, 800px of zelfs 1200px. Ik kies kleinere px-groottes voor afbeeldingen die kleiner moeten worden bekeken.

Ik hoop dat ik op de goede weg ben. Hoe dan ook, het boek is al meer dan 20mb en het is pas halverwege. Weet je hoe goed apparaten in het algemeen omgaan met grote epubs?

#6 ·
Dit is een soort herinnering en een update.

Mijn reflowable ebook is bijna klaar en wordt momenteel gelezen door mijn "editor". Het bevat momenteel tussen de 450-500 afbeeldingen met een bestandsgrootte tussen de 60-70mb. Dit is geen boek dat alleen uit afbeeldingen bestaat. Het heeft veel tekst, maar ook veel afbeeldingen. Het leest prima op Calibre en Adobe Digital Editions, evenals de meeste previewers. Er is echter een vertraging voordat het opent.

- Kan iemand mij alstublieft vertellen of dit een probleem zal zijn voor het laden en lezen op apparaten zoals kobo readers, nook of zelfs Kindles? Ik publiceer op dit moment niet met Amazon, maar ik krijg gemengde antwoorden met betrekking tot bestandsgroottes voor ebooks, vooral voor distributeurs zoals Barnes & Noble.

- Wat is het grootste reflowable ebook dat je hebt geschreven?

#7 ·
De meeste ebook-apps en -apparaten laden hele HTML-bestanden tegelijk, inclusief bronnen zoals afbeeldingen. In de meeste gevallen betekent dit dat een heel hoofdstuk tegelijk in het geheugen wordt geladen voordat er iets wordt weergegeven. Een hoofdstuk met veel afbeeldingen zal de neiging hebben om te vertragen. Hoeveel zal nogal verschillen per apparaat. Een heel oud e-ink-apparaat kan behoorlijk haperen of zelfs helemaal uitvallen. Een heel nieuwe tablet lijkt helemaal niet te vertragen.

#8 ·
De meeste ebook-apps en -apparaten laden hele HTML-bestanden tegelijk, inclusief bronnen zoals afbeeldingen. In de meeste gevallen betekent dat dat een heel hoofdstuk tegelijk in het geheugen wordt geladen voordat er iets wordt weergegeven. Een hoofdstuk met veel afbeeldingen zal de neiging hebben om te vertragen. Hoeveel, varieert nogal per apparaat. Een heel oud e-ink-apparaat kan behoorlijk haperen of zelfs helemaal falen. Een heel nieuwe tablet lijkt helemaal niet te vertragen.
Bedankt Gessert

Wat is uw mening over hoe een ebub van 60 MB over het algemeen zou laden? Is dit formaat heeeel ongewoon? Het boek laadt ook met verschillende snelheden in previewers op mijn pc. Kindle previewer 2 (die het boek laat zien in oude readers zoals e-ink, kindle fire of ipad) laadt prima, maar ik weet niet of het draait op basis van de snelheid van mijn ram. Ik heb het boek ook gekocht op Kobo en het laadt prima op hun server.

Ik denk dat ik het boek gewoon moet accepteren zoals het is en hopen dat de meeste klanten tegenwoordig tevreden zijn met de laadsnelheid. Het boek kan een trage laadtijd hebben, ik hoop alleen dat het boek niet crasht op sommige apparaten. Dat zou een ramp zijn.